چند سال پيش مجموعه قوانينی را که در ايران تصويب شده است بروی يک cd ديده و آنرا تهيه کرده بودم. ديروز در سايت " jobiran " که بعدا در مورد آن توضيح خواهم داد متوجه لينکی به سايت " قانون " شدم . خب اين همان لوح قانون است که روزآمد تر شده است وبه صورت يک پايگاه اطلاع رسانی درآمده که امکان جستجوی بسيار خوبی هم دارد ؛ البته گويا هنوز قوانين جديد در آن وارد نشده است . کلمه معلولين را جستجو کردم - البته در پايگاه مجلس شورای ملی (سابق)- حدود 24 عنوان روی صفحه نمايشگر ظاهر شد. گاهی اوقات فکر کرده بودم که کلمه " معلول " از چه زمانی در ايران با همين کاربرد فعلی استفاده شده است.هميشه تصورم به زمانهای خيلی قذيم بر نمی گشت. اولين عنوان را که نگاه کردم مربوط به " قانون ‌راجع به ‌تقاعد ‌ارتش ‌شاهنشاهي ‌" بود که در تاريخ سال 1314 به تصويب رسيده است و در آن به صراحت چندين بار از کلمه معلولين با همين معنای امروزين استفاده شده است. بنظر می رسد اگر در متون ادبی ؛ تاريخی و سياسی هم جستجو کنِيم بايد پيش از اين هم اين کلمه مورد استفاده قرار گرفته باشد.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home