يکي از نکات بسيار مهم که در کنفرانس کويت مورد توجه قرار گرفته بود موضوع " آموزش بيمار " ، " رضايتمندي بيمار " و " فيزيو تراپي مبتني بر شواهد یا Evidence Based Physical Therapy " بود. براي من که تحصيلات خود را در رشته آموزش بهداشت - بعد از فيزيوتراپي - ادامه داده بودم اين نکته حائز اهميت بود، چرا که ابتدا کمي نگران بودم که موضوع مقاله من ممکن است براي برخي بعنوان موضوع مرتبط با فيزيوتراپي مطرح نباشد . اما زماني که پروفسور Dean , و پروفسور Nelson ، در همين موارد صحبت کردند کار من هم آسانتر شد.در مقالات اين دو بر موضوع آموزش بيمار بعنوان مهمترين اصل در فيزيوتراپي تاکيد شد و نيز در مورد کسب رضايتمندي او که بسيار بااهميت است ، سخن بسياری گفته شد. پروفسور Nelson در مورد رضايت بيمار نکته زيبائي داشت و آن اينکه " همين که بيمار باز هم به کلينيک شما باز گردد نشانه رضايتمندي اوست" . نکته ديگر موضوع تغير نحوه آموزش است که در اکثر رشته هاي پزشکي وپيراپزشکي به سمت " مبتني بر شواهد بودن" حرکت کرده است و لازم است در اين زمينه نيز ما با سرعت بيشتري حرکت کنيم..


بعنوان آخرين نکته براي امشب هم ذکر کنم که همانطور که قبلا نوشته بودم آقاي بشردوست و خانم ها دهقان و جوان آملي هم مقاله هايشان بصورت پوستر در کنفرانس پذيرفته شده بود که به نظرم مورد کم لطفي قرار گرفته بودند. برخي از مقالات که توسط دوستان کويتي ويا ديگر کشورهاي عربي ارائه شد از جنبه پژوهشي ضعيف بودند وصرفا اسلايدهائي از کتابهاي درسي بود. البته حتما" دوستان کويتي به هم ولايتي هاي خود عنايت خاصي داشته اند.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home