اگر بياد داشته باشيد مدتي قبل خبر ازپخش فيلم " روز هشتم " در شبکه چهار داده بودم. خب عليرغم دويار اعلام آن در روزنامه جام جم گويا در آن زمان ها پخش نشد وامشب از اين شبکه نمايش داده شد. داستان فيلم به جستجوي مادر وخانه توسط يک نوجوان مبتلا به کم تواني ذهني که در عين حال به سندرم داون نيز مبتلاست وهمراه شدن او بايکي از مديران جامعه صنعتي که او هم به دنبال خانواده خود که از او جداشده اند، اختصاص دارد. هرچند ديدگاه هاي فيلسوفان معاصر فرانسوي تاثير زيادي بر فيلم دارد ؛ منتها آنچه براي من و از ديدگاه من اهميت دارد نقشي اصلي است که اين نوجوان در بيان اين فيلم برعهده گرفته است. " ژرژ" نمادي از زندگي ومعناي حيات مي گردد و به " هري" که در تلاطم ذهني از خود بيگانه شده است ، راه بازگشت را مي نماياند. تلاش فيلمساز در اين مسير با نمايش صحنه هاي متضاد و متشابه از زندگي اين دو نفر بخوبي نزديکي انسانها را در يافتن مفهوم زندگي عليرغم داشتن معلوليت نشان مي دهد که به نظرم يکي از اهداف سازندگان نيز همين بوده است. نام روز هشتم را هم بواسطه تفاوتي که " ژرژ " و امثال او با ديگران دارند از تعبير انجيل که خداوند دنيا را در هفت روز آفريد گرفته اند.به هر صورت تصور مي کنم نمايش چنين فيلم هائي به اين ايده که افراد کم توان ذهني ، انسانهائي همانند ديگران هستند و حق برخورداري از مواهب خدادادي را دارند ، استحکام بيشتري مي بخشد و راه را براي حضور آنان در جامعه هموارتر مي کند.



نکته ديگر که به صحنه پاياني فيلم و پرواز " ژرژ " از فراز پشت بام به پائين مربوط مي شود ، آنکه از نظر من او در اينجا همانند انساني که در سلسله مراتب " مازلو" قصد خوديابي دارد ، عمل مي کند و با فدا کردن خود راه را براي ادامه زندگي ديگران هموار مي کند.بنابراين نبايد از اين صحنه برداشت يک خودکشي از آن نوع که افراد به آخر خط رسيده انجام مي دهند ؛ داشت . بلکه اين آخرين مرحله شکوفائي انساني است وفرقي هم نمي کند که او سالم است يا داراي ناتواني و معلوليت.، مهم عمل انساني اوست.


در هرحال من نه منتقد سينمائي هستم ونه دستي بر نوشتن در اين زمينه ، آنچه گفتم احساسي بود که از ديدن فيلم پيدا کردم و از ديدگاهي که نسبت به تغير نگرش و بالابردن آگاهي جامعه در مورد ناتواني ومعلوليت ونقشي که سينما در اين زمينه مي تواند ايفا کند ، نکاتي را گفتم.درپايان اين نکته را هم بگويم که احتمالا جمعه آينده تکرار فيلم پخش خواهد شد. توصيه مي کنم حتما" ببينيد....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home