حل مسئله

امروز در قسمت سخن روز سايت اصلی خودم جمله ای داشتم از مازتين لوترکينگ.اصل جمله اين بود: " همه پيشرفت ها ، ناپايدارند وراه حل يک مسئله ما را با مسئله ديگری روبرومی سازد. مارتين لوترکينگ " جمله بسيار جالبی است واز اين فرصت خواست استفاده کنم وبه مبحث روش تحقيق اشاره کنم.دوستانی که درس روش تحقيق را با من داشته اند می دانند که هميشه بعنوان آغاز يک تحقيق از طرح يک پرسش در ذهن شروع کرديم وسوالی که برای محقق مطرح است وبدنبال پاسخ برای آن می گردد و تا جواب آنرا نيافته است از پای نخواهد نشست . اما دوستا ناکر به نتايج پژوهشها که معمولا به صورت مقاله يا پايآن نامه و گزارش تفصيلی منتشر می شود مراجعه کنند با مبحثی روبرومی شوند که محقق بعد از اتمام کار تخقيقی خود بع ارائه پيشنهاداتی برای محقيقن بعدی و يآ به تعبيری برای تحقيقات بعدی می پردازد و اين درس همان چيزی است که آقای کينک بدان اشاره می کند . تجربه من در راهنمائی و مشاوره پايآن نامه های مختلف نيزچز اين نبوده است که محققين دانشجو بعد از یافتن راه حل مسئله و پرسش خود به سراغ سوالات بعدی رفته اند و يا سوالات به او هجوم آورده است. البته يک اشکال کوچک در اينجا وحود دارد وآن اينکه چنانچه محقق ما امکانی برای انجام تحقيات بعدی نداشته باشد متاسفانه همه آن سوالات جديد بزودی به فراموشی سپرده خواهد شد و منشا اثری نخواهد بود که متاسفانه در بيش از 80 درصد موارد چنين است. هرچند در برخی موسسات پژيوهشی سراغ دارم که محققين بخوبی بدنبال حل يک مسئله ، راه را برای روبروشده با مسئله جديد هموار ديده و اقدام به اجرای طرحهای جديد می کنند. اميد است فضای پژوهشی در دانشگاهها و بويژه گروههای تحصيلات تکميلی هم اين چنين شوند...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home