دعای کمیل

دعا ی کمیل فراز های عجیبی دارد. جمله به جمله اش و فراز به فرازش در اوج زیبایی و لطافت انتخاب و بیان شده است. سالهاست که با این دعای غنی از مفاهیم بلند آشنا هستیم. نمیدانم که تا چه اندازه به هنگام خواندن آن با مفاهیم آن درگیر می شوید . امشب به ذهنم رسید یکی از فراز های آن را اینجا نقل کنم. لطافت موجود دراین فراز همیشه برایم مثال زدنی بوده است و همیشه از آن یاد می کنم. یعنی ممکن است خداوند به این سخنان و دعای امام علی (ع) جامه عمل نپوشاند و طریق دیگری برگزیند، نه چنین نیست.

اِلـهي وَسَيِّدي وَرَبّي، اَتُراكَ مُعَذِّبي بِنارِكَ بَعْدَ تَوْحيدِكَ وَبَعْدَ مَا انْطَوى عَلَيْهِ قَلْبي مِنْ مَعْرِفَتِكَ وَلَهِجَ بِهِ لِساني مِنْ ذِكْرِكَ، وَاعْتَقَدَهُ ضَميري مِنْ حُبِّكَ، وَبَعْدَ صِدْقِ اعْتِرافي وَدُعائي خاضِعاً لِرُبُوبِيَّتِكَ، هَيْهاتَ اَنْتَ اَكْرَمُ مِنْ اَنْ تُضَيِّعَ مَنْ رَبَّيْتَهُ اَوْ تُبْعِدَ (تُبَعِّدَ) مَنْ اَدْنَيْتَهُ اَوْ تُشَرِّدَ مَنْ اوَيْتَهُ اَوْ تُسَلِّمَ اِلَى الْبَلاءِ مَنْ كَفَيْتَهُ وَرَحِمْتَهُ، وَلَيْتَ شِعْرى يا سَيِّدي وَاِلـهي وَمَوْلايَ اَتُسَلِّطُ النّارَ عَلى وُجُوه خَرَّتْ لِعَظَمَتِكَ ساجِدَةً، وَعَلى اَلْسُن نَطَقَتْ بِتَوْحيدِكَ صادِقَةً، وَبِشُكْرِكَ مادِحَةً، وَعَلى قُلُوب اعْتَرَفَتْ بِاِلهِيَّتِكَ مُحَقِّقَةً، وَعَلى ضَمائِرَ حَوَتْ مِنَ الْعِلْمِ بِكَ حَتّى صارَتْ خاشِعَةً، وَعَلى جَوارِحَ سَعَتْ اِلى اَوْطانِ تَعَبُّدِكَ طائِعَةً وَاَشارَتْ بِاسْتِغْفارِكَ مُذْعِنَةً، ما هكَذَا الظَّنُّ بِكَ وَلا اُخْبِرْنا بِفَضْلِكَ عَنْكَ يا كَريمُ يا رَبِّ

3 Comments:

At 8:10 PM, Anonymous Anonymous said...

با عرض سلام خدمت استاد گرامی
این اعیاد را تبریک میگویم و التماس دعا دارم از شما
یا حق

 

At 9:37 AM, Anonymous Anonymous said...

با عرض سلام وادب خدمت استاد بزرگوار و سرور گرامي .
بي ترديد اين كلمات زيبا و عبارات دلنشين و پر معناي دعاي كميل، فقط مي تواند از نهاد بنده اي عاشق و غرق در معرفت درياي بيكران هستي آفرين تراوش نمايد .
و لاجرم بر دلهاي زلال حقجو و خدا دوست بنشيند .!
استاد
در لحظه هاي زيباي راز و نياز با معبود دعاي خير شمارا تمنا دارم .
«يا علي»

 

At 1:48 PM, Anonymous Anonymous said...

دکتر کمالی عزیز
سلام
جملات زیبا و دلنشین شما همواره تسلای خاطر من را به دنبال داشته است.
این جمعه سفر یک روزه ای را برای زیارت به مشهد رفتم مسیر طولانی برای ورود به حرم خسته ام کرد .
سنگ های گرانیتی براق و لیز هیچوقت با عصاهای من کنار نیامده اندو مرا
به سختی انداخته اند.
سفر خوبی بود اما این دعای شما بهتر و تاثیر گذار تر

 

Post a Comment

<< Home