حق شاگرد و معلم

امروز توفیقی داشتم تا به قم سفر کنم و بعد از مدتی زیارت بارگاه حضرت معصومه (س) نصیبم گردید. در کتابفروشی حرم ، کتاب کوچکی تحت عنوان " رساله حقوق امام سجاد (ع) " جلب نظرم کرد. در موارد بسیاری از حقوق افراد و حتی اعضاء و جوارح در آن بحث شده است و بهنظرم آمد بحث حقوق متقابل معلم و شاگرد را برایتان نقل کنم . در این مجال و ابتدا حقوق شاگرد را بیان میکنم تا بعد به حقوق معلم برسیم:
حق شاگرد به استاد این است که بدانی:
۱) خداوند عز و جل بوسیله علمی که به تو داده و تو را قیم و سرپرست شاگردانت قرار داده است؛
۲) و خزائن حکومتی که برویت گشوده است؛
۳) پس اگر در تعلیم و تربیت آنها نیک بکوشی؛
۴) و به آنها خلاف واقع را نگوئی؛
۵) و به آنها درشتی نکنی؛
۶) و ملول نگردانی ، خداوند نیز فضل خود را بر تو افزون گرداند؛
۷) و اگر در نشر علم بر مردم بخل ورزی؛
۸) و یا به هنگام رجوع به تو خلاف واقع گوئی؛
۹) سزاوار است که خداوند عز و جل علمت را از تو بگیرد؛
۱۰) و نورش را در تو خاموش سازد
۱۱) و منزلت تو را از قلبها بیاندازد.

2 Comments:

At 11:19 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام خدا قوت
ببخشید شما عمو رو از کی می شناسید؟ می شه بیشتر راجع به حرف های اون شبتون با عمو بنویسید. بی زحمت اگه در این باره نوشتید خبر بدید
ممنون

 

At 12:41 PM, Anonymous Anonymous said...

سلام . من فعلا تهران نیستم ولی دوست داشتم در جشنواره فیلم بهزیستی شرکت کنم اگر مهلت جشنواره تمدید شد کمکم می کنید که فیلمی بسازیم که درد این مردم که دچار بی مهری مسئولین و گاها مردم شده اند را به تصویر بکشیم متشکرم

 

Post a Comment

<< Home